UNA MANERA DIFERENT DE TREBALLAR LA TÈCNICA

3 març 2011

En el darrer article molts vàreu comentar que en la iniciació treballaríeu de manera analítica, mecanitzant els moviments per després exportar-los al joc global.

En aquest article proposarem diferents maneres de treballar la tècnica, amb els petits, que poden ser més entretingudes per ells i que els faran prendre diferents tipus de decisions, que els faran pensar.

Però repassem quines han de ser les bases, sempre sota el meu parer, que acostuma a ser el de la majoria d’educadors:

– El principi de disponibilitat

Es tracta de donar resposta a la fixació funcional. Davant un estímul es dóna la mateixa resposta, així que intentarem estimular la varietat de recursos motrius per a cada situació, i així no mecanitzar sistemàticament. Usarem tasques vivenciades, compatibles amb l’objectiu i autosatisfactòries.

– El principi d’autonomia

Cerca de respostes interiors, lligat a elements de reflexió, autoanàlisis, autocrítica, introspecció. Això ho potenciarem amb molta varietat (oferir el major número d’autobservacions), i contrastant les accions amb un model de referència (demostració).

– Domini general de les habilitats motrius bàsiques

És convenient que el jugador de petit rebi el màxim nombre d’experiències motrius significatives, encara que difereixin del patró de joc, per tal de potenciar la coordinació, i l’equilibri corporal.

– Jugar amb el cap aixecat

És bàsic en un esport d’equip, haurem de fer treballar la tècnica potenciant el joc amb el cap aixecat per facilitar la visió del joc i la presa de decisions. Al final és un joc d’equip i si un jugador és molt tècnic, però que no aixeca el cap, tindrà mancances en el futur.

– El principi de lateralitat

Hem de potenciar el joc amb ambdues cames, és cert que hi ha jugadors excepcionals que usen exclusivament la seva bona (Messi, Rivaldo,…) però el fet de poder jugar indistintament amb les dues ampliaran les possibilitats dels jugadors. Segons Piaget, dels 3 als 7 anys és el moment de combinar els segment dominants amb els no dominants, intentant dotar a l’alumne de tota la xarxa neurofisiològica perquè defineixi la seva capacitat motriu.

Com aplicar-ho a la pista?

És important per treballar tenir un gran nombre de pilotes, una per jugador, per tal que el jugador sempre actuï amb ella. Sempre es pot treballar la tècnica purament sense oposició i/o companys, però anem amb el que avui ens ha dut aquí, opcions per no treballar la tècnica de manera purament analítica, per no fer-ho tant monòton, i procurar que hagi de prendre algun tipus de decisió encara que sigui sense oposició.

En el capítol d’avui parlarem de dos aspectes, com són els suports cognitius i els objectes.

– Tècnica + Suports cognitius: Aquesta opció té l’objectiu de fer treballar el cap, mentre es produeix la tècnica.
· Ritme: Realitzar accions tècniques seguint el ritme marcat per un xiulet o per una cançó.
· Colors: Jugar amb la presa de decisions segons els colors, només es pot passar a un color, només es pot robar un color, haig de xutar des de la línea d’un color, no puc conduir per sobre de la línia d’un color,…
· Números matemàtics: Afegir-hi sumes multiplicacions que condicionin l’exercici per tal que el jugador hagi de pensar mentre fa una passada o condueixi la pilota.
· Suport visual: Mentre realitzen les accions potenciar que tinguin el cap aixecat. Ex: El company fa nombres amb els dits i el que condueix ha d’anar dient els nombres que veu; Passar en moviment, al company amb el braç aixecat, o ajupit, …

– Tècnica + Objectes:
· Estàtics: Realitzar tasques condicionades per objectes estàtics situats al mig de la pista, amb els que el jugador es podrà beneficiar, esquivar,… Ex: Cons, bancs, línies, …
· Dinàmics: Realitzar tasques condicionades amb objectes dinàmics que dificulten l’objectiu, com pilotes que es mouen pel mig, altres jugadors que es mouen per la pista, amb o sense pilota
· Estàtics+ dinàmics: Combinar ambdós tipus, mesclant els objectes estàtics amb els dinàmics.

En la propera entrada, farem un altre apartat sobre com treballar la tècnica de manera distinta, on introduirem aspectes que podrem utilitzar tant apart, com conjuntament amb els que avui hem expressat

Us animo a expressar què us va bé a vosaltres per treballar la tècnica amb els més petits, o posar algun exercici amb els conceptes que hem introduït avui, o amb conceptes que vosaltres utilitzeu, per poder així comentar-los. Deixeu-vos anar i doneu-li al coco!

Ernest Cardona

Notícies relacionades